marți, 23 octombrie 2007

batranii nostri-victimele ...lor

Unul dintre aspectele cele mai tragice ale violentei in societatea contemporana este violenta asupra femeilor si asupra batranilor. Amploarea violentei in familie, lipsa de modele comportamentale, violenta in mass-media, violenta mesajelor publicitare, violenta de limbaj si in conduita elementar constituie una dintre cele mai grave probleme sociale cu care se confrunta societatile contemporane.din pacate , Israelul nu face exceptie. Antrenand o multitudine de forme de agresiune care se exercita in familie, de la maltratarea partenerului, abuzul si molestarea copiilor, vatamarea grava sau chiar suprimarea vietii unor persoane apropiate sau necunoscute. Violentei domestice i se adauga un val de agresiuni exercitate in afara familiei, contribuind la generalizarea unui climat social dominat de teama, anxietate si conflict. Familia - forma cea mai stabila si consistenta de comunitate umana - prin natura si functiile sale trebuie sa protejeze membrii ei de agresiunile existente in spatiul public si sa contribuie la realizarea unui climat afectiv de protectie si siguranta. Dar nu intotdeauna batranii nostri sunt protejati, nu intotdeauna sunt insotiti, nu intotdeauna sunt la adapost de agresiune si violenta. O persoana in varsta este intotdeauna o victima mult mai accesibila si mai expusa. Daca mai este si femeie atunci gradul de vulnerabilitate creste . Iar daca atacatorii, criminalii, agresorii actioneaza in grup atunci faptele devin atroce si greu de comentat.
Cazul Itei Fogel este exemplificator in acest sens . Agresiunea la care a fost supusa , socul psihic, fizic si emotional este greu de pus in cuvinte. Am privit-o in ochi, la iesirea din tribunal si nu ma putut decat sa ma intreb cum trei tineri care nu puteau decat sa-i fie nepoti nu au vazut in ochii acestei bunici propria lor nemernicie. Nu am putut decat sa ma intreb cum de trei tineri sanatosi si intregi au putut sa comita fapte de o asemenea cruzime... pentru bani...banii unei bunici! Am privit-o in ochi si i-am auzit glasul tremurand, am privit-o in ochi si am simtit neputinta si furie.
Cand am aflat de proces si de manifestatie mi-am imaginat o masa de oameni care iau pozitie ipotriva abuzurilor fizice si psihice, impotriva abuzurilor emotionale si a exploatarii financiare carora batranii le cad victime. M-am postat la iesirea din tribunal.... ziaristi, probabil de la principalele publicatii , cativa fotografi... dar unde sunt manifestantii? Unde este grupul de sustinere? Unde sunt pancartele? ... un grup firav se aduna ... pensionari... toti se cunosc intre ei... niciun tanar...cu exeptia jurnalistilor. Delegatii Partidului Pensionarilor au luat cuvantul. S-au indignat si au protestat. Vor inasprirea pedepselor pentru faptele penale de acest gen. Sa fie aspru, cat mai aspru pedepsiti cei care comit abuzuri si acte criminale asupra batranilor. O mana de pensionari hotarati…
Imi amintesc cata desfasurare de forte la parada gay, cata risipa de energie la contraparada gay, cata mobilizare si cat entuziasm consumat pentru evenimente superficiale, pentru mitinguri ridicole si supradimensionate. De ce n-am putea sa ne mobilizam si pentru o cauza nobila, pentru o cauza dreapta, pentru apararea dreptului la viata si la siguranta personala?
Sondajele facute de sociologii de la Universitatea din Haifa spun ca 18,4% dintre batrani au fost vicitme ale unor agresiuni si persecutii in ultimul an. Procentul celor care denunta aceste atacuri si exploatari este de numai 6,6%. Daca pedepsele nu sunt pe masura atunci batranii, femeile, orice categorie de persoane cu risc crescut de vulnerabilitate , vor continua sa ramana niste victime mute . Depinde de noi ca acestia sa aiba voce si vocea sa fie auzita.

Niciun comentariu: