marți, 23 octombrie 2007

Libera circulatie a persoanelor este una dintre cele patru libertati fundamentale garantate prin dreptul comunitar, alaturi de libera circulatie a marfurilor, serviciilor si capitalurilor, reprezentând poate cel mai important drept asigurat cetatenilor Uniunii Europene, fiind în acelasi timp un element esential al cetateniei europene. Posibilitatea de a calatori nestingherit si de a te simti parte dintr-o mare familie europeana, de a fi ruda apropiata si nu un musafir nepoftit fascineaza si incanta din ce in ce mai mult. Traim intr-o lume marcata de globalism, o lume ale carei granite aproape s-au topit, lucru valabil si pentru Romania incepand cu 1 ianuarie 2007. Iata de ce un numar tot mai mare de cetateni se adreseaza autoritatilor romane pentru a-si clarifica si modifica statutul de cetatean in raport cu statul roman.
O confuzie tot mai des intalnite este aceea intre cetatenie si origine, intre domiciliu si rezidenta.
Aplicarea pentru eliberarea unui pasaport romanesc presupune detinerea, dobandirea sau redobandirea cetateniei romane. Nu putem solicita pur si simplu direct eliberarea pasaportului turistic fara a fi cetateni ai Romaniei. Cruzimea istoriei si a politicii comuniste a facut ca mult prea multe persoane sa fie victime ale sistemului totalitar prin pierderea cetateniei romane. Acestia fie au fost siliti sa renunte la aceasta, fie li s-a anulat, fie le-a fost retrasa. Roata istoriei s-a intors la sfarsitul mileniului trecut si astazi, ca stat democratic si membru al Uniunii Europene, repara si in plan legislativ greselile trecutului. Astfel ca dobandirea, redobandirea, acordarea si renuntarea la cetatenia romana sunt reglementate prin Legea cetateniei romane nr.21/1991, republicata in M.O. nr. 98/06.03.2000, partea I, modificata prin O.U.G. nr.68 din 13 iunie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.542/01.10.2002 , precum si prin O.U.G. nr.43 din 29.05.2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 405/13.10.2003. In ceea ce priveste redobandirirea cetateniei romane, Ordonanta introduce dispozitii exprese prin art. 101,cu referire la persoanele care, anterior datei de 22 decembrie 1989, au pierdut-o din motive neimputabile lor sau le-a fost retrasa fara voia lor, dispozitii care se aplica si descendentilor acestora pana la gradul II (nepoti de fiu/fiica). In cazul acestor categorii de persoane, procedura "redobandirii cetateniei romane este scutita de plata taxelor consulare prevazute de lege" (conform art.36, alin. 2 din lege). De asemenea, potrivit acelorasi dispozitii legale, sunt scutiti de la plata taxelor si apatrizii fosti cetateni romani care solicita redobandirea cetateniei romane, indiferent de momentul pierderii acesteia. Cu toate acestea, solicitantii vor avea de depus, in urma modificarilor adoptate, o serie de acte noi in completarea cererii (spre exemplu declaratii date in forma autentica si copii legalizate de pe certificatele de stare civila si de pe alte inscrisuri), ceea ce va atrage prestarea unor servicii consulare suplimentare. Aceste servicii presupun insa perceperea unor taxe consulare distincte de taxa de inregistrare a cererii de redobandire a cetateniei romane, prevazuta de lege (singura care face obiectul scutirii).

Dosarul pentru redobandirea cetateniei romane
Pentru redobandirea cetateniei romane, de catre persoanele care au pierdut cetatenia romana inainte de 22 decembrie 1989 si descendenti de gr.I si II ai acestora sunt necesare urmatoarele: paşaportul ţării de cetăţenie, a cărui copie va fi legalizată de ambasadă sau consulat; buletinul de identitate sau cartea de identitate a soţului (dacă acesta este cetăţean român), a cărui copie va fi legalizată de ambasadă sau consulat; certificatul de cazier judiciar obţinut în prealabil din România, certificatul de cazier judiciar din ţara de reşedinţă (care trebuie să fie legalizat cu Apostilă sau supralegalizat de autorităţile statului respectiv, conform legislaţiei acestui stat şi convenţiilor internaţionale aplicabile), a cărui traducere în limba română va fi legalizată de ambasadă sau consulat. De asemenea trebuiesc adaugate la dosar toate actele de stare civilă ale solicitantului (certificate de naştere şi, dacă este cazul, de căsătorie), ale căror copii vor fi legalizate de ambasadă sau consulat, acte de stare civilă ale ascendenţilor (părinţi, bunici) care au fost cetăţeni români, ale căror copii vor fi de asemenea egalizate de ambasadă sau consulat , ca si dovadă a cetăţeniei române a ascendenţilor (părinţi, bunici) sau dovadă a faptului că localitatea de naştere se afla pe teritoriul României la data naşterii. Urmeaza declaratiile pe proprie raspundere, semnate in fata unui notar public sau a autoritatii consulare : declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte dacă s-a mai depus o cerere similară la o altă ambasadă, consulat sau autoritate română , declaraţie pe propria răspundere cu privire la domiciliu: dacă se intenţionează menţinerea domiciliului în străinătate sau stabilirea domiciliului în România (care va fi autentificată de ambasadă sau consulat) si declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu întreprinde şi nu sprijină acţiuni împotriva ordinii de drept sau a siguranţei naţionale a României şi că nu a desfăşurat astfel de activităţi în trecut (care va fi autentificată de ambasadă sau consulat).
În cazul în care se solicită redobândirea cetăţeniei şi pentru copiii minori ai solicitantului, se vor depune şi următoarele documente: certificate de stare civilă pentru copiii minori, in r copii legalizate, declaraţie de consimţământ pentru obţinerea cetăţeniei române dată către minorii care au împlinit vârsta de 14 ani, legalizata si acordul soţilor pentru dobândirea cetăţeniei de către copiii minori, dat prin declaraţie autentificată, cu precizarea domiciliului copiilor (declaraţia va fi autentificată de notarul public, ambasadă sau consulat).

Dovada de cetatenie
Dovada scrisa privind data pierderii sau a ridicarii neimputabile a cetateniei este unul dintre pasii cei mai importanti in demersul pentru redobandirea cetateniei. Persoanele care nu mai detin documente de identitate, acte de stare civila sau de orice alta natura eliberate de autoritatile din Romania, care sa ateste cetatenia romana, pot solicita clarificarea cetateniei lor prin intermediul Ministerului Administratiei si Internelor. In Israel , cererile se depun la oficiul consular din Tel Aviv. In baza acestei proceduri de clarificare a cetateniei, persoanelor interesate li se va elibera o dovada de cetatenie in conditiile legii romane. In ciuda temerilor si a debusolarii multor multor cetateni israelieni originari din Romania, autoritatile au constatat ca o mare parte dintre acestia si-au pastrat cetatenia romana chiar fara sa stie. De aceea este foarte important ca cetatenia sa fie clarificata de catre organele statului, care au o buna evidenta computerizata a cetatenilor in acest moment. Actele necesare pentru eliberarea dovezii de cetatenie: cererea privind clarificarea cetateniei romane, certificatul de nastere romanesc sau orice act sau document care poate ajuta la clarificarea statutului solicitantului, cel mai probabil in cazul olimilor este certificatul de calatorie si un pasaport valabil (sau un alt act de identitate prezentat la oficiul consular )
Daca cetatenia romana a fost pastrata, este important de stiut ca si copiii persoanelor interesate au aceasta cetatenie in mod automat si ca acestia pot primi pasaport romanesc la cerere. In acest caz nasterea acestora trebuie inscrisa la ambasada si, dupa caz, casatoria.
Un alt aspect important pentru cetatenii israelieni care si-au schimbat numele prin ebraizarea acestuia, este acela ca datele de stare civila din documentele depuse trebuie sa corespunda cu cele din certificatul de nastere. In caz contrar, trebuie sa se faca dovada schimbarilor survenite. Aceasta dovada este necesara si in cazul alternantelor fonetice si grafice destul de des intalnite in conditiile in care ebraica este o limba cu grafie consonantica.

Legea nu prevede un termen de soluţionare a cererilor
Intrebarea cea mai frecventa in cazul solicitarii redobandirii cetateniei romane este cu privire la durata solutionarii. Legea 21/1991 a cetăţeniei române, cu modificările şi completările ulterioare, nu prevede un termen de soluţionare a cererilor de redobândire sau de renunţare la cetăţenia română. Ambasadele şi consulatele României ca si birourile de avocatura nu pot interveni în aceste proceduri, care sunt de competenţa exclusivă a Ministerului Justiţiei si care urmeaza o procedura strict computerizata.
Actele pentru redobândirea sau renunţarea la cetăţenie nu se pot trimite prin poştă
Procedura cererilor în materia cetăţeniei implică anumite declaraţii pe care le faceţi în nume propriu, sub semnătură. Funcţionarul consular, notarul public sau functionarul ministerial trebuie să se asigure că persoana care semnează declaraţiile este aceeaşi cu persoana la care se referă declaraţia şi trebuie să verifice identitatea.
Odata obtinuta sau redobandita cetatenia, persoanele interesate pot solicita statului roman eliberarea unei carti de identitate , in conditiile in care acestia au proprietati imobiliare in Romania sau doresc sa devina rezidenti si pot cere eliberarea unui pasaport romanesc. Cererile pentru pasapoarte pot fi depuse personal sau prin intermediul unui mandatar. Conform datelor furnizate de site-ul Directiei Generale de Pasapoarte(http://www.pasapoarte.mai.gov.ro), in cazul depunerii cererii prin procurator pecial, trebuie prezentate urmatoarele acte:
· cererea tip model 1 autentificata de misiunea diplomatica ori oficiul consular;
· procura speciala autentificata de misiunea diplomatica ori oficiul consular;
· doua fotografii color tip pasaport cu dimensiunea de 3,5/4,5 cm, autentificate de misiunea diplomatica ori oficiul consular;
· copia actului de identitate valabil (cartea de identitate sau buletinul de identitate) autentificata de misiunea diplomatica ori oficiul consular;
· o copie autentificata de misiunea diplomatica ori oficiul consular a pasaportului pe care il detine mandantul;
· chitantele CEC sau trezorerie privind achitarea taxelor de emitere a pasaportului, respectiv taxa consulara (32 RON) si taxa reprezentand costul pasaportului (64,2 RON);
· actul de identitate, in original si copie xerox, al persoanei mandatate.
Facem mentiunea ca procura speciala, in conditiile in care este incheiata in fata unui notar public din afara Romaniei trebuie sa fie apostilata, tradusa si legalizata pentru a fi recunoscuta de autoritatile romanesti. De aceea este de preferat sa apelati la serviciile consulare.
Nota:
Pentru copiile si traducerile legalizate la un notar public din tara de domiciliu sau resedinta este necesara, dupa caz, aplicarea apostilei prevazute de Conventia de la Haga din 1961. Legalizarile efectuate de consulatele romane nu necesita supraleglizare sau apostilare.

Niciun comentariu: