marți, 23 octombrie 2007

pensiile

Institutia abilitata sa reglementeze problema pensiilor in Romania este Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale ( CNPAS). Statul roman a modificat in perioada postdecembrista intreg sistemul de asigurari sociale dar si sitemul public de pensii. Avand in vedere ca populatia Europei imbatraneste constant, statele europene sunt preocupate in permanenta de acest argument si de aceasta ralitate. Pentru cei interesati de reglementarile legale din Romania, va informam ( sursa CNPAS ) ca prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, s-a recunoscut tuturor persoanelor care au contribuit la sistem dreptul de a beneficia de prestaţiile acordate în sistemul public, indiferent de cetăţenia acestora. Potrivit prevederilor aceluiaşi act normativ, constituie stagiu de cotizare perioadele în care persoanele au plătit contribuţii de asigurări sociale în sistemul public din România, precum şi în alte ţări, în condiţiile stabilite prin acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este parte. Reprezinta un caz aparte si a interesat autoritatile romane si clarificarea si legiferarea situatiei pensionarilor cu domiciliul in strainatate, dupa cum ne informeaza aceeasi sursa. Până la intrarea în vigoare a Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, numărul beneficiarilor de pensii care aveau domiciliul în străinătate era destul de redus. Cauzele care au determinat această situaţie erau reprezentate de barierele legislative care conţineau dispoziţii discriminatorii bazate pe criteriul teritorialităţii şi/sau al cetăţeniei. Astfel dupa cum reglementa Legea nr.3/1977 pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială, dreptul la pensie se acorda doar cetăţenilor români care aveau domiciliul pe teritoriul României. Plata pensiei se suspenda pe perioada în care pensionarul avea domiciliul stabilit pe teritoriul altei ţări. Pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate dreptul la pensie a fost reglementat în 1997, prin intrarea în vigoare a Legii nr.86 pentru modificarea şi completarea vechii Legii nr.3/1977. Normele de aplicare a acestei legi au introdus precizări cu privire la procura specială care se utilizează ca un element de baza în procedura de întocmire si depunere a dosarului de pensie, deschiderea contului curent personal şi încasarea pensiilor în situaţia beneficiarilor cu domiciliul pe teritoriul unui stat cu care România nu a încheiat un instrument juridic bilateral în acest domeniu. Noul cadru legislativ instituit de Legea nr. 19/2000 reprezintă o reglementare modernă si utila si care a inclus încă din perioada de preaderare a României la U.E. spiritul legislatilei europene ce guvernează acest domeniu, înlăturând barierele privind cetăţenia şi domiciliul. Conform noii legii, asiguraţii pot fi cetăţeni români, cetăţeni ai altor state sau apatrizi, pe perioada în care au, conform legii, domiciliul sau reşedinţa în România (art.4), iar stagiul de cotizare este constituit din perioada în care persoanele au plătit contribuţii de asigurări sociale în sistemul public din România, precum şi în alte ţări, în condiţiile stabilite prin acordurile sau convenţiile la care România este parte. În plus, prevederile acestui act normativ au creat premisele în vederea aplicării principiilor de coordonare a sistemelor de securitate socială. Astfel, drepturile de asigurări sociale cuvenite în sistemul public din România, precum şi prestaţiile de asigurări sociale aferente acestor drepturi, pot fi transferate în ţările în care asiguraţii îşi stabilesc domiciliul sau reşedinţa, sub rezerva existenţei unor instrumente juridice internaţionale care să prevadă acest transfer .Formalităţile pe care cetăţenii cu domiciliul în străinătate trebuie să le îndeplinească în vederea stabilirii drepturilor de pensie în România Cetatenii pot depune dosarul de pensie fie în mod direct , ca titular al drepturilor de pensie, si pot deschide un cont curent personal la S.C. BANC POST S.A., fie prin intermediul unui mandatar cu domiciliul în România, desemnat prin procura specială.În cazul în care este aleasa solutia încasării drepturilor de pensie prin intermediul unui mandatar, cetăţenii români, precum şi persoanele de origine română care au cetăţenie străină sau statutul de apatrid pot solicita emiterea procurii speciale în următoarele condiţii: procura speciala
- poate fi eliberată pe teritoriul statului de domiciliu, după cum urmează: în cazul statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga - si al Israelului in speta- procura este valabilă numai dacă este însoţită de apostila eliberată de către autoritatea competentă potrivit legislaţiei naţionale a statului de la care emană documentul; în cazul statelor cu care România are încheiate tratate sau convenţii de asistenţă juridică bilaterală în acest domeniu, procura este valabilă fără nici o altă formalitate ( cu Israelul nu exista acord)-poate fi eliberată pe teritoriul statului de domiciliu şi de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, în acest caz emiterea procurii fiind scutită de taxa consulară. - poate fi emisă şi de către notarii publici de pe teritoriul României. Procura specială trebuie să conţină următoarele elemente: - numele, prenumele, cetăţenia, data şi locul naşterii, domiciliul şi actul de identitate ale titularului dreptului la pensie (valabil la data eliberării procurii); - numele, prenumele, datele de identificare (actul de identitate, domiciliul, data şi locul naşterii) ale mandatarului; - obiectul mandatului (ridicarea carnetului de muncă, întocmirea dosarului de pensie, deschiderea contului curent personal, încasarea pensiei pentru plăţi curente şi restante, semnarea extrasului de cont); - precizarea că mandatarul are obligaţiile ce revin titularului, inclusiv pe cea de a anunţa în termen casei teritoriale de pensii orice schimbare intervenită în situaţia titularului de natură să modifice sau să înceteze dreptul la pensie. Procura specială care nu este emisă în limba română, precum şi apostila (când este cazul), vor fi traduse legalizat. Procura specială este valabilă 18 luni. Titularul sau mandatarul, după caz, deschide un cont curent personal la filiala S.C. BANC POST S.A. de domiciliu, singura instituţie bancară cu care CNPAS are încheiată convenţie în acest sens. Titularul dreptului de pensie sau mandatarul desemnat depune la casa teritorială de pensii (de la ultimul domiciliu al titularului sau de la domiciliul mandatarului), o cerere însoţită de documentele necesare stabilirii pensiei (dosarul administrativ de pensionare). Dosarul administrativ de pensionare trebuie să conţină următoarele documente: - cerere pentru înscriere la pensie ; - carnetul de muncă (original şi copie); - alte acte prevăzute de lege pentru vechimea în muncă; - livret militar (original şi copie); - diplomă de studii superioare (original şi copie) sau adeverinţă din care să rezulte durata normală şi perioada studiilor, precum şi certificarea absolvirii acestora; - adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau contractul de muncă; - adeverinţă privind condiţiile de muncă speciale şi/sau deosebite; - adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat; - procură specială pentru mandatar;( daca este cazul) - confirmare de la S.C .BANC POST S.A. privind deschiderea contului curent personal la filiala de la domiciliul mandatarului etc. O precizare importanta : dintre documentele menţionate mai sus, sunt obligatorii doar cele care fac dovada vechimii în muncă (carnet de muncă şi adeverinţe privind vechimea în muncă), precum şi procura specială în cazul în care drepturile de pensie sunt încasate prin mandatar. În cazul în care titularul domiciliat în străinătate şi-a stabilit si o reşedinţă în România, casa teritorială de pensii competentă este cea din raza sa de reşedinţă. Această soluţie este valabilă numai în cazul în care titularul nu şi-a desemnat un mandatar pentru stabilirea şi încasarea drepturilor de pensie. În condiţiile în care titularul dreptului de pensie domiciliat în străinătate deesemneaza un mandatar, Casa Teritorială de Pensii competentă este cea din raza de domiciliu a mandatarului. Exista cazuri cand drepturile la pensie au fost stabilite sau suspendate de către o altă Casă Teritorială de Pensii. In aceasta situatie dosarul urmează a fi preluat prin transfer, la cererea Casei de Pensii din raza de domiciliu a mandatarului. Aceeasi procedura se aplica şi în cazul reluării de plată a drepturilor de pensie, anterior stabilite şi suspendate de la plată. Pensia odata stabilită prin decizia emisă de Casa Teritorială de Pensii, urmează a fi virată în contul curent personal şi poate fi ridicată pe baza actului de identitate de către titular sau pe baza procurii speciale de către mandatar.

Reprezentantii Casei Nationale de Pensii informeaza ca pana la mijlocul lunii ianuarie a anului viitor , in jur de 4,2 milioane de romani trebuie sa aleaga un fond de pensii private. Este cazul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani. Cei care nu vor contracta cu unul dintre fondurile de pensii acreditate vor fi distribuiti de catre Casa Nationala de Pensii la unul dintre cele 17 fonduri de pensii private obligatorii, autorizate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii.
Inscrierile pentru fondurile de pensii private au inceput in a doua jumatate a lunii septembrie.

Niciun comentariu: